استارتاپ ویکند چیست

استارتاپ ویکند چیست

همه چیز درباره استارتاپ ویکند در این مطلب مراحل برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند بیان می شود و وظایف هر کدام از اعضای تیم استارتاپ ویکند مثل داورها، مربی ها و نماینده جهانی توضیح داده می شود.


شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۱۱۶۵ بازدید

استارتاپ ویکند چیست ؟ سیر تا پیاز برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند

همه چیز درباره استارتاپ ویکند در این مطلب مراحل برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند بیان می شود و وظایف هر کدام از اعضای تیم استارتاپ ویکند مثل داورها، مربی ها و نماینده جهانی توضیح داده می شود.

خواندن این متن به شما کمک می‌کند پس از آشنایی با معنی استارتاپ ویکند، مراحل برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند را مرور کنید و در ادامه، با وظایف هر کدام از اعضای این رویداد مثل مربی‌ها، داورها و نماینده جهانی با جزییات بیشتر آشنا شوید و بتوانید یک رویداد کامل و بی‌نقص را برگزار کنید.

استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند یک رویداد علمی‌ سه روزه است که در دویست شهر مختلف دنیا برگزار می‌شود. هدف اصلی این رویداد پل زدن بین افراد با تخصص‌های مختلف و هم‌چنین آشنایی شرکت‌کننده‌ها با فضای کسب و کار و ادبیات استارتاپی‌ است.
پیدا کردن یک تیم مناسب و متخصص که از صفر تا صد مسیر استارتاپی همراه با شما بیایند کار خیلی ساده‌ای نیست. به همین دلیل فضایی برای دور هم جمع شدن افراد با تخصص‌های مختلف شامل حوزه‌ی برنامه‌نویسی، طراحی و گرافیک و کسب و کار به وجود آمد تا ایده‌های مطرح شده به کمک ترکیبی از این تیم‌ها به مرحله‌ی اجرا برسند و گسترش پیدا کنند.
در هر رویداد استارتاپ ویکند تعدادی ایده مطرح می‌شود. هر کس برای ارائه ایده‌ فقط 60 ثانیه فرصت دارد و پس از آن، ایده‌ها به رای گذاشته می‌شوند و ده ایده برگزیده از میان آن‌ها انتخاب می‌شوند. در مرحله‌ی بعد صاحبان ایده‌های برتر باید از میان افراد با تخصص‌های مختلف، هم‌تیمی‌هایشان را انتخاب کنند.
در پایان سه روز، هرکدام از تیم‌ها به مدت پنج دقیقه فرصت دارند تا ایده‌شان را از نظر مالی، کسب و کار و هم‌چنین به لحاظ فنی برای داورها تشریح کنند و به سوالات داورها پاسخ دهند. این فعالیت‌ها، توسط داورهای استارتاپ ویکند بررسی و در نهایت سه ایده برتر معرفی و تقدیر می‌شوند. هم‌چنین این تیم‌ها می‌توانند همکاری‌شان را پس از رویداد ادامه بدهند. بنابراین همیشه می‌توانید برای پیدا کردن افراد متخصص و مناسب و یا شنیدن ایده‌های جالب روی رویداد استارتاپ ویکندحساب کنید.

چطور برگزارکننده‌ رویداد استارتاپ ویکند باشیم؟

اگر شما هم دغدغه‌های استارتاپی دارید و شرکت در استارتاپ‌‌ویکندهای مختلف را تجربه کرده‌اید، حالا با استفاده از این تجربه‌ها می‌توانید برگزارکننده‌ی یک رویداد استارتاپ ویکند باشید. اگرچه این رویداد، یک رویداد غیرانتفاعی‌ست و برای برگزارکنندگان منفعت مالی ندارد اما کمک بزرگی به تقویت فضای استارتاپی شهر می‌کند و از این نظر بسیار قابل اهمیت است.
تشکیل تیم برگزارکننده‌ استارتاپ ویکند
برای برگزاری استارتاپ‌ویکند باید از دو یا سه ماه قبل برنامه‌ریزی کنید. شما با یک رویداد بزرگ رو به رو هستید و باید یک تیم قوی و با انگیزه داشته باشید. یکی از مواردی که می‌تواند به تیم‌سازی شما کمک کند شرکت در رویدادهای استارتاپی شهر، برای آشنایی با افراد علاقه‌مند به استارتاپ است. هسته‌ی اصلی برگزارکنندگان، یک تیم دو یا چهار نفره‌ است اما برای انجام تکالیفی که به عهده‌ی شماست به کمک تیم اجرایی نیاز دارید. هم‌چنین در زمان برگزاری رویداد می‌توانید از افراد داوطلب برای انجام برخی وظایف کمک بگیرید. بهتر است چند روز قبل از رویداد، هماهنگی‌های لازم را با تیم اجرایی و افراد داوطلب انجام دهید. تیم اجرایی می‌توانند برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر از سه ماه قبل سری به سایت Technonation.ir/resources بزنند و مراحلی را که در سایت نوشته شده به ترتیب اجرا کنند.
انتخاب محل برگزاری رویداد استارتاپ ویکند
تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری رویداد یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم در روند برنامه‌ریزی‌ است. محل برگزاری می‌تواند یک سالن همایش، هتل یا فضای آزاد باشد. انتخاب این محل به تعداد شرکت‌کننده‌ها بستگی دارد اما با توجه به این که استارتاپ ویکند سه روز پایانی هفته برگزار می‌شود، می‌توانید از فضای دانشگاه‌ها استفاده کنید. دانشگاه‌ها به دلیل داشتن فضا و امکانات کافی محل برگزاری مناسب‌تری هستند. هم‌چنین می‌توانید از چند روز قبل با انتظامات دانشگاه برای ورود افراد، پارک ماشین و ... هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

تعامل با نماینده جهانی رویداد استارتاپ ویکند

یکی از افراد موثر در استارتاپ ویکندها، نماینده جهانی‌ است. نماینده جهانی کسی‌ است که بر اساس شرکت در رویدادهای مختلف تجربه لازم را برای برگزاری رویداد دارد. بنابراین حتما از چند ماه قبل از برگزاری رویداد با نماینده جهانی ارتباط برقرار کنید و سعی کنید او را در جریان مراحل کار قرار دهید و از ایده‌ها و پیشنهادهایش استفاده کنید.
انتخاب مربی‌های استارتاپ ویکند
نکته دیگر انتخاب مربی‌هاست که بهتر است مربی‌ها ساکن همان شهر باشند تا پس از رویداد ارتباطشان با تیم‌ها قطع نشوند و شرکت‌کننده‌ها بتوانند با مربی‌هایشان ارتباط برقرار کنند و از راهنمایی‌هایشان استفاده کنند بنابراین اگر مربی‌ها به تعداد کافی در شهر شما حضور ندارند، می‌توانید دو سوم از مربی‌های جدید از سایر شهرها و یک سوم از مربی‌های شهر خودتان استفاده کنید. مربی‌های انتخابی باید به مسیر استارتاپی آشنا باشند، پیچ و خم‌های مسیر را بشناسند و بتوانند تیم‌ها را به مسیر درست هدایت کنند و تجربه‌هایشان را به شرکت‌کننده‌ها منتقل کنند.
استفاده از گروه همیارها در استارتاپ ویکند
یک تیم موثر و مهم در مسیر استارتاپ ویکند، گروه همیارها هستند که وظیفه‌ی مدیریت تیم‌ها را بر عهده دارند و پیشرفت کار تیمی در گروه‌های مختلف را بررسی می‌کنند و در صورت عقب ماندن یک تیم از برنامه‌ها و یا به وجود آمدن مشکلات رفتاری بین اعضا و ... به مربی‌های مربوطه اطلاع می‌دهند تا مسائل هرچه زودتر برطرف شود و تیم بتواند به وضعیت مطلوب برسد. هم‌چنین هم‌یارها، برنامه‌های مختلف را به گروه‌ها اعلام یا یادآوری می‌کنند تا تمام برنامه‌ها سر وقت انجام شوند و نظم رویداد حفظ شود.
هماهنگی با داورها و مربی‌های رویداد استارتاپ ویکند
برنامه‌ریزی بعدی هماهنگی با داورها و مربی‌هاست. باید از چند روز قبل زمان برگزاری رویداد را به مربی‌ها و داورها یادآوری کنید. هم‌چنین توسط ایمیل‌های اطلاع‌رسانی شرکت‌کننده‌ها را در جریان اتفاقاتی که قرار است در استارتاپ ویکند رخ بدهد، قرار دهید و اگر لازم است درباره مباحث آموزشی پیش زمینه‌ی دانشی داشته باشند لینک مباحث مختلف را برایشان ارسال کنید تا فرصت کافی برای مطالعه و آماده شدن برای رویداد را داشته باشند.
اهمیت پذیرایی در برنامه استارتاپ ویکند
نکته‌ی مهم بعدی بحث پذیرایی‌ست. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌کننده‌ها در 54 ساعت فشرده و انرژی‌بر مهمان رویداد شما هستند، بهتر است در این سه روز از غذاهای سبک اما پرانرژی استفاده کنید تا شرکت‌کننده‌ها انرژی لازم برای یادگیری و انجام کارهای تیمی را داشته باشند.
تشکر پایانی رویداد استارتاپ ویکند
در پایان استارتاپ ویکند لازم است از تیم اجرایی، افراد داوطلب، مربی‌ها و داورها و هم‌چنین شرکت‌کننده‌هایی که در این رویداد همراه شما بودند تشکر کنید.

نقش مربی‌ها در رویداد استارتاپ ویکند چیست؟

اگر شما به عنوان مربی استارتاپ ویکند دعوت شده‌اید احتمالا خودتان پیش از این عضو یک تیم استارتاپی بوده‌اید و یا تخصص خاصی دارید که می‌تواند در این اردوی استارتاپی بسیار کمک کننده باشد. بنابراین با انرژی بالا در رویداد حاضر شوید.
از آن‌جایی که ممکن است با مربی‌های دیگر آشنا نباشید بهتر است هر زمان با مربی‌های دیگر دچار مشکل می‌شوید از راهنمایی‌ها و مشورت نماینده جهانی استفاده کنید. از طرفی بپذیرید که مربی‌ها می‌توانند با هم اختلاف نظر داشته باشند و شما فقط می‌توانید نظرتان را به اعضای تیم منتقل کنید اما شرکت‌کننده‌ها آزادند تمامی نظرات را بشنوند و خودشان انتخاب کنند و تصمیم بگیرند. بنابراین با بحث‌‌های ادامه‌دار و طولانی بر سر نظرات متفاوت، شرکت‌کننده‌ها را خسته نکنید.
از طرفی اگر درباره موضوعی که تخصصتان نیست از شما سوال پرسیده شد، می‌توانید نظرتان را بگویید اما در نهایت افراد را به مربیان متخصص در آن حوزه ارجاع بدهید تا نظرات کامل‌تر و تخصصی‌تر را بشنوند. ضمن این که شما با این کار به مربی متخصص در آن حوزه احترام می‌گذارید.

نقش نماینده جهانی در رویداد استارتاپ ویکند چیست؟

نماینده جهانی روح بانشاط رویداد استارتاپ ویکند است. نماینده جهانی تجربه شرکت در رویدادهای استارتاپ ویکند مختلف را دارد و می‌تواند بسیاری از مسائل را پیش‌بینی کند و یا اتفاقات ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده را جوری مدیریت کند که رویداد در سلامت کامل برگزار شود. در این مطلب از دریچه‌ی دید یک نماینده جهانی به رویداد استارتاپ ویکند نگاه می‌کنیم و مرحله به مرحله با او پیش می‌رویم.

رویداد استارتاپ ویکند از نگاه یک نماینده جهانی

سلام! من نماینده جهانی استارتاپ ویکند هستم. یعنی کسی که رویدادهای استارتاپ ویکند مختلف را تجربه کرده و حالا آماده است تا تجربه‌هایش را در اختیار تیم برگزارکننده بگذارد. اعضای این تیم در اکثر مواقع دانش کافی را دارند اما نداشتن تجربه کافی ممکن است آن‌ها را دچار سردرگمی یا اضطراب کند. برای جلوگیری از این وضعیت، من باید همیشه قبل از همه به مسائل اتفاقی و برنامه‌ریزی نشده فکر کنم و تا جایی که می‌توانم موارد برنامه‌ریزی شده را به تیم اصلی برگزارکننده یادآوری کنم.


هماهنگی‌های قبل از رویداد استارتاپ ویکند
من چند روز قبل از رویداد، لیست داورها و مربی‌ها را با تیم اصلی چک می‌کنم و درباره محل برگزاری رویداد و برنامه‌های خاصی که قرار است اتفاق بیفتد، هماهنگی‌های لازم را با تیم اصلی انجام می‌دهم.


ایجاد فضای صمیمی و دوستانه بین شرکت‌کننده‌های استارتاپ ویکند
روز شروع رویداد می‌تواند برای همه ناشناخته و پر از هیجان باشد. شرکت‌کننده‌ها هنوز هم‌دیگر را نمی‌شناسند و ارتباطی با هم برقرار نکرده‌اند و اگر خیلی زرنگ بوده باشند، فقط توانسته‌اند با بغل‌دستی‌شان چند کلمه‌ای صحبت کنند؛ اما در یک رویداد 54 ساعته فرصت به اندازه‌ای کم است که نمی‌توانیم منتظر بمانیم آدم‌ها کم کم با هم آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند. این جور وقت‌ها به یک انفجار بزرگ نیاز داریم تا فضای منجمد اولیه را بشکند. این انفجار بزرگ می‌تواند یک بازی هیجان‌انگیز دسته‌جمعی همراه با شوخی و خنده باشد که از همان ابتدا انرژی زیادی را وارد جمعیت کند و باعث قابل انعطاف شدن فضای رویداد شود.


مدیریت ارائه‌های شصت ثانیه‌ای ایده های استارتاپی
بعد از ایجاد یک فضای صمیمی، نوبت می‌رسد به ارائه‌های 60 ثانیه‌ای! هر کس فقط یک دقیقه فرصت دارد ایده‌اش را برای بقیه بگوید و این زمان معمولا با کرنومتر اندازه گرفته می‌شود. این محدودیت زمانی ممکن است هیجان زیادی را به شرکت‌کننده‌ها منتقل کند اما برای این که هیجان زیاد، نظم رویداد را بر هم نزند، من صف ارائه دهنده‌ها را تنظیم می‌کنم و برایشان توضیح می‌دهم که چه طور توی صف بایستند و چه طور بعد از ارائه، ایده‌هایشان را روی مقواهایی که بیرون سالن قرارداده شده، بنویسند.


مدیریت مراسم رای‌گیری برای انتخاب بهترین ایده های استارتاپی
بعد از ارائه‌ها، ایده‌ها شماره‌گذاری می‌شوند و رای‌گیری انجام می‌شود. در این جور مواقع از صندوق رای استفاده می‌کنیم و اگر صندوق رای در دسترس نبود از یک کلاه یا لیوان برای جمع‌آوری رای‌ها استفاده می‌کنیم که اتفاقا برای شرکت‌کننده‌ها هم جالب‌تر است. رای‌ها پس از جمع‌آوری شمرده می‌شوند و ده ایده برتر از میانشان انتخاب می‌شود.


مدیریت و تنظیم ترکیب تیم‌ها
بعد از معرفی ده ایده برتر، صاحبات ایده باید هم‌تیمی‌هایشان را از بین افراد با تخصص‌های مختلف انتخاب کنند. ممکن است یک ایده بسیار جذاب باشد و همه بخواهند روی همان ایده کار کنند، این جور وقت‌ها من به عنوان نماینده جهانی استارتاپ ویکند باید مراقب ترکیب تیم‌ها باشم، به طوری که از هر تخصص به تعداد کافی در هر تیم حضور داشته باشند.


مدیریت چالش‌ها و تنش‌ها
علاوه بر موراد بالا، در روند برگزاری رویداد ممکن است چالش‌های زیادی به وجود بیاید که ممکن است از تحمل مربی‌ها و برگزارکننده‌ها خارج باشد. در این جا باز هم نماینده جهانی وظیفه دارد اوضاع را آرام کند و نگذارد این تنش‌ها در روند برگزاری رویداد اختلال ایجاد کند.


حفظ انرژی رویداد در زمان ارائه‌های نهایی
در پایان سه روز، مربی‌ها و شرکت‌کننده‌ها بعد از آن همه تلاش و کار فشرده انقدر خسته‌اند که نیاز به تزریق انرژی دارند. در این جا باز هم من به عنوان نماینده جهانی استارتاپ ویکند سعی می‌کنم روحیه‌ی جمعی را حفظ کنم و از شرکت‌کننده‌ها بخواهم با تشویق‌های کلامی با نشاط، به یکدیگر انرژی بدهند. معمولا قبل از ارائه‌های نهایی، شمردن دسته جمعی اعداد و هم‌چنین تشویق‌ها به ارائه‌دهنده‌ها انگیزه می‌دهد تا با قدرت و انرژی بالا روی سن بروند و نتیجه‌ی فعالیت‌های این سه روز را برای داورها تشریح کنند.
این آخرین اتفاق بزرگی‌ست که در استارتاپ ویکند توسط نماینده جهانی، مدیریت می‌‌شود اما من تا آخرین لحظه در کنار تیم برگزارکننده و تیم اجرایی هستم تا رویداد به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

نکاتی که داوران استارتاپ ویکند باید رعایت کنند

در آخرین روز استارتاپ ویکند، تیم‌ها در فرصتی محدود به ارائه نهایی فعالیت‌های سه روزه‌شان می‌پردازند و به سواالات داورها پاسخ می‌دهند. هم‌چنین در پایان، سه ایده برتر توسط داورها معرفی می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.
عدالت را رعایت کنید
داورها باید مراقب باشند که عدالت را رعایت کنند و از قبل با تیم‌ها ارتباط و تماسی نداشته باشند و در جریان روند فعالیت‌ها قرار نگیرند. داورها نباید بر اساس علاقه شخصی‌شان به یک ایده، جزییات فعالیت‌های یک تیم را زیر نظر بگیرند بلکه باید اجازه بدهند تا تمام تیم‌ها در همان زمان تعیین شده به تشریح فعالیت‌هایشان بپردازند.
به پتانسیل واقعی ایده توجه کنید
به عنوان یک داور سعی کنید ایده را همان طور که هست ببینید و با تجربه و شناختتان از فضای کار و بازار، ایده را گسترش ندهید و از چیزی که واقعا هست دورش نکنید، زیرا این فاصله‌ی بین واقعیت موجود تا تخیل پر و بال داده‌ی شما، می‌تواند روی قضاوت‌هایتان تاثیر جدی بگذارد و تیم را در ادامه‌ی این مسیر دچار سردرگمی و اشتباه کند.
کمک کننده باشید
زمانی که شرکت‌کننده‌ها در حال توضیح فعالیت‌هایشان هستند به دنبال مچ‌گیری نباشید و با دقت به توضیحاتشان گوش کنید و اگر توضیحاتشان کافی نبود یا نتوانستند در زمان تعیین شده توضیحاتشان را کامل کنند سعی کنید با پرسیدن سوال‌هایی که نقاط مبهم بحث را برطرف می‌کنند، به آن‌ها کمک کنید.
منظورتان را واضح و شفاف بگویید
سوالاتی که از شرکت‌کننده‌ها می‌پرسید واضح و شفاف باشد. در سوال‌هایتان از اصطلاح‌های تخصصی یا عبارت‌های پیچیده و ناآشنا استفاده نکنید تا به راحتی بتوانند متوجه منظورتان بشوند و پاسخ بدهند.
زمان داوری فرصتی برای آموزش نیست
ممکن است بعد از سوال پرسیدن، نکاتی آموزشی به ذهنتان برسد که بخواهید به تیم‌ها منتقل کنید اما باید بدانید که زمان شما بسیار کوتاه و فشرده است و فرصتی برای آموزش نیست و این کار فقط باعث می‌شود که شرکت‌کننده‌ها زمان ارائه‌ نهایی را از دست بدهند و نتوانند کارشان را به درستی برای شما تشریح کنند.
بلافاصله واکنش نشان ندهید
زمانی که سوالی را مطرح می‌کنید، بلافاصله بعد از شنیدن پاسخ، واکنش نشان ندهید و نظرتان را بیان نکنید. نظرات مثبت یا منفی شما می‌تواند روی قضاوت سایر داورها تاثیرگذار باشد و یا اگر واکنش شما منفی باشد ممکن است شرکت‌کننده، تمرکزش را برای پاسخ دادن به سوالات بعدی از دست بدهد.
در دام تمسخر نیفتید
اگر از شوخی و طنز در صحبت‌هایتان استفاده می‌کنید مراقب باشید که در دام تمسخر کردن نیفتید. شرکت‌کننده‌های استارتاپ ویکند با انرژی و انگیزه به این رویداد می‌آیند تا از تجربیات مربی‌ها استفاده کنند و کار تیمی و نحوه تبدیل یک ایده به کسب و کار و ... را برای اولین بار یاد بگیرند و تجربه کنند. شرکت در این رویداد باید باعث بالا رفتن روحیه و انگیزه آن‌ها بشود اما مورد تمسخر قراردادنشان می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث از دست رفتن روحیه‌شان بشود.

جمع بندی: استارتاپ ویکند چیست؟

اگر تصمیم دارید برگزار کننده یک رویداد استارتاپ ویکند باشید پیش از هر چیز باید بدانید که استارتاپ ویکند چیست ؟ در این مطلب پس از پاسخ به این پرسش، با مراحل برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند آشنا شدیم و وظایف هر کدام از اعضای تیم برگزار کننده را بررسی کردیم و حالا می‌‌توانیم با اطلاعات بیشتر برای برگزاری یک رویداد استارتاپ ویکند اقدام کنیم.



تبلیغات آموکس
تکنیک های جلب توجه مخاطب و فنون ترغیب دیگران ( ویژه دانشجویان )

تکنیک های جلب توجه مخاطب و فنون ترغیب دیگران ( ویژه دانشجویان )


تهران 8352
فروش ابزار دقیق و آزمایشگاهی

فروش ابزار دقیق و آزمایشگاهی


تهران 8782
یخساز MV606  اسکاتمن

یخساز MV606 اسکاتمن


تهران 9470
ادو پرفیوم زنانه اسمارت VERSACE

ادو پرفیوم زنانه اسمارت VERSACE


فارس 6808
جوملا تخصصی

جوملا تخصصی


تهران 6933
آپارتمان 48متری آسانسوردار با14میلیون نقدی

آپارتمان 48متری آسانسوردار با14میلیون نقدی


تهران 6624
مهرخواه صنعت

مهرخواه صنعت


خوزستان 6660
شرکت کادیس (فروش ویژه دوربین های تحت شبکه تیاندی / بولت)

شرکت کادیس (فروش ویژه دوربین های تحت شبکه تیاندی / بولت)


تهران 12365
ترجمه متون تخصصی و عمومی از و به انگلیسی

ترجمه متون تخصصی و عمومی از و به انگلیسی


تهران 11434
نمایندگی دوربین مداربسته

نمایندگی دوربین مداربسته


البرز 6475
کابینت دکوراسیون بیمارستانی

کابینت دکوراسیون بیمارستانی


تهران 8180
مشاوره مالی و خدمات حسابداری

مشاوره مالی و خدمات حسابداری


تهران 10840

سقف کاذب

شرکت طراحی سایت

دیوارپوش پی وی سی