جشن میانه بهار و جشن بهاربد

جشن میانه بهار و جشن بهاربد

در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهن ترین گاهشماری شناخته شده ایرانی،روایی داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن کم و بیش بر جای مانده است در آغاز و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می شده است.یکی از این جشن های سالیانه که در پانزدهم اردیبهشت یا روز "دی به مهر" از اردیبهشت ماه برگزار می شده، جشن میانه بهار یا جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار، است.


شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۴۹۵ بازدید

در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهن ترین گاهشماری شناخته شده ایرانی،روایی داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن کم و بیش بر جای مانده است در آغاز و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می شده است.یکی از این جشن های سالیانه که در پانزدهم اردیبهشت یا روز "دی به مهر" از اردیبهشت ماه برگزار می شده، جشن میانه بهار یا جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار، است.

البته میانه بهار با شانزدهم اردیبهشت برابر است؛اما در گذشته و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روزِ ماهِ دوم هر فصل به عنوان میانۀ هرفصل شناخته می شود.

جشن های گاهنباری(پاره های سال/موسم های سالیانه)،ادامه و بازمانده ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان است که طول سال خورشیدی را نه به دوازده ماه خورشیدی،بلکه به چهارفصل وچهار نیم فصل تقسیم می کرده اند و هریک از این بازه های زمانی،نام وجشنی ویژه به همراه داشته است.

سال گاهنباری از هنگام انقلاب تابستانی یا نخستین روز تابستان آغاز می شده وپس از هفت پارۀ زمانی،یعنی سه پایان فصل و چهار میانه فصل،به آغاز سال بعدی می رسیده است(پایان بهار یا آغاز تابستان دارای جشن گاهنباری نبوده و تنها به عنوان جشن آغاز سال نو بشمار می رفته است).

بعدا (و احتمالا در زمان تحریف های عصر ساسانی)،کوشش می شود تا جشن های گاهنباری با باورهای دینی ِ ساختگیِ ساسانیان تطبیق پیدا کند و برای آنها دلایل مذهبی می تراشند وخلقت آسمان،آب،زمین،گیاه،جانواران و مردم را به این گاه ها منسوب می دارند و دخل وتصرف فراوانی در فاصلۀ حقیقی موسم های گاهنباری(که با تقویم طبیعی کاملا برابراست)می کنند. دستبردهای عصر ساسانی در نظام گاهشماری گاهنباری موجب شده است که فاصلۀ گاهنبارها در متون کهن به گونه های بسیار مختلفی ثبت شوند و هیچگونه تطبیقی با یکدیگر نداشته باشند.

نظام موسم های گاهنباری بسیار ساده ودقیق است و امروزه همچنان بیشتر روستانشینان و کشاورزان سرزمین های ایرانی از آن بهره برداری می کنند.در بین کشاورزان،سنجش زمان به گونۀ شمارش روزهای فصل(مثلا بیستم بهار،چهلم بهار ویا بیست روز به تابستان مانده)بسیار رایج تر از سنجش زمان براساس شماره روز و ماه است .



تبلیغات آموکس
فروش لباس کار ، لباس کار ، قیمت لباس کار

فروش لباس کار ، لباس کار ، قیمت لباس کار


تهران 12357
پوکه معدنی  قروه

پوکه معدنی قروه


تهران 6439
بازرگانی

بازرگانی


تهران 6980
زبان انگلیسی ویژه کودکان

زبان انگلیسی ویژه کودکان


تهران 7369
اصلاح و شستشوی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی درین

اصلاح و شستشوی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی درین


تهران 10144
تلویزیون الد منحنی اسمارت سه بعدی الجی مدل OLED TV SMART 3D LG 55EG910V

تلویزیون الد منحنی اسمارت سه بعدی الجی مدل OLED TV SMART 3D LG 55EG910


کردستان 8630
سیمان نسوز جرم نسوز آجر عایق .عایق کاری

سیمان نسوز جرم نسوز آجر عایق .عایق کاری


تهران 8732
مواداولیه آرایشی بهداشتی وشوینده

مواداولیه آرایشی بهداشتی وشوینده


تهران 8546
غرفه سازی

غرفه سازی


تهران 11549
تخت هتل

تخت هتل


تهران 10944
سنجش پروتئین

سنجش پروتئین


اصفهان 8440
تست،تجهیزات،خدمات و اجرای چاه ارت

تست،تجهیزات،خدمات و اجرای چاه ارت


تهران 10643

سقف کاذب

شرکت طراحی سایت

دیوارپوش پی وی سی