جشن میانه بهار و جشن بهاربد

جشن میانه بهار و جشن بهاربد

در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهن ترین گاهشماری شناخته شده ایرانی،روایی داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن کم و بیش بر جای مانده است در آغاز و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می شده است.یکی از این جشن های سالیانه که در پانزدهم اردیبهشت یا روز "دی به مهر" از اردیبهشت ماه برگزار می شده، جشن میانه بهار یا جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار، است.


چهار‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۵۰۱ بازدید

در زمانی که گاهشماری گاهنباری یا کهن ترین گاهشماری شناخته شده ایرانی،روایی داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن کم و بیش بر جای مانده است در آغاز و میانه هر یک از فصل های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می شده است.یکی از این جشن های سالیانه که در پانزدهم اردیبهشت یا روز "دی به مهر" از اردیبهشت ماه برگزار می شده، جشن میانه بهار یا جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار، است.

البته میانه بهار با شانزدهم اردیبهشت برابر است؛اما در گذشته و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روزِ ماهِ دوم هر فصل به عنوان میانۀ هرفصل شناخته می شود.

جشن های گاهنباری(پاره های سال/موسم های سالیانه)،ادامه و بازمانده ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان است که طول سال خورشیدی را نه به دوازده ماه خورشیدی،بلکه به چهارفصل وچهار نیم فصل تقسیم می کرده اند و هریک از این بازه های زمانی،نام وجشنی ویژه به همراه داشته است.

سال گاهنباری از هنگام انقلاب تابستانی یا نخستین روز تابستان آغاز می شده وپس از هفت پارۀ زمانی،یعنی سه پایان فصل و چهار میانه فصل،به آغاز سال بعدی می رسیده است(پایان بهار یا آغاز تابستان دارای جشن گاهنباری نبوده و تنها به عنوان جشن آغاز سال نو بشمار می رفته است).

بعدا (و احتمالا در زمان تحریف های عصر ساسانی)،کوشش می شود تا جشن های گاهنباری با باورهای دینی ِ ساختگیِ ساسانیان تطبیق پیدا کند و برای آنها دلایل مذهبی می تراشند وخلقت آسمان،آب،زمین،گیاه،جانواران و مردم را به این گاه ها منسوب می دارند و دخل وتصرف فراوانی در فاصلۀ حقیقی موسم های گاهنباری(که با تقویم طبیعی کاملا برابراست)می کنند. دستبردهای عصر ساسانی در نظام گاهشماری گاهنباری موجب شده است که فاصلۀ گاهنبارها در متون کهن به گونه های بسیار مختلفی ثبت شوند و هیچگونه تطبیقی با یکدیگر نداشته باشند.

نظام موسم های گاهنباری بسیار ساده ودقیق است و امروزه همچنان بیشتر روستانشینان و کشاورزان سرزمین های ایرانی از آن بهره برداری می کنند.در بین کشاورزان،سنجش زمان به گونۀ شمارش روزهای فصل(مثلا بیستم بهار،چهلم بهار ویا بیست روز به تابستان مانده)بسیار رایج تر از سنجش زمان براساس شماره روز و ماه است .



تبلیغات آموکس
فروش ویلای لوکس درکناردشت

فروش ویلای لوکس درکناردشت


تهران 7475
لوازم بدنه نیسان و پراید

لوازم بدنه نیسان و پراید


تهران 10941
کارخانه قالیشویی قاصدک

کارخانه قالیشویی قاصدک


تهران 10934
تور یک روزه

تور یک روزه


تهران 8390
خرید و فروش اره نواری و اره لنگ

خرید و فروش اره نواری و اره لنگ


اصفهان 9295
تعمیرات و ساخت،رنگ و رویه

تعمیرات و ساخت،رنگ و رویه


تهران 10096
گیربکس بروینی Brevini

گیربکس بروینی Brevini


تهران 10641
پرسشنامه روانشناسی،مشاوره پایان نامه و پروپوزال

پرسشنامه روانشناسی،مشاوره پایان نامه و پروپوزال


تهران 11147
سارافون بچگانه

سارافون بچگانه


تهران 8375
کلان داده، داده عظیم، Big Data، داده کاوی

کلان داده، داده عظیم، Big Data، داده کاوی


تهران 16418
ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی


تهران 10946
پنل های خورشیدی مونو کریستال

پنل های خورشیدی مونو کریستال


تهران 10090

سقف کاذب

شرکت طراحی سایت

دیوارپوش پی وی سی